برنامههای راهبردی - ftm- دانشکده مدیریت صنعتی و فناوری
چشمانداز دانشکده در افق 1405
دانشکده مدیریت صنعتی و فناوری دانشکدهای مسالهمحور، پیشرو و پویا در کشور و منطقه در محورهای ذیل خواهد بود:
- سرآمدی و مرجعیت جامع علمی در تولید و اشاعه علوم مدیریت صنعتی و مدیریت فناوری اطلاعات کشور
- نقش آفرینی در نظام تصمیمگیری و حل مسائل صنایع مختلف تولیدی، خدماتی و فناور کشور
- کانون همکاری و هم آفرینی دانشجویان و اساتید با شرکتهای بزرگ و نوپای صنعتی و فناور کشور جهت ارائه راه حل های فناورانه و نوآورانه مشترک
- متمایز در پاسخگویی به نیازهای جامعه و دستیابی به اهداف توسعه پایدار
- نظاممندی و اثربخشی در تعاملات بینالمللی با مجامع علمی و دانشگاههای برتر دنیا
- الگو و نماد شناختهشده به عنوان یک شریک راهبردی در بین شرکتهای تولیدی، خدماتی و فناور کشور
- متنوعسازی وپایدارسازی درآمدهای دانشکده با رویکرد نوآفرینی و ارزشآفرینی فناورانه
محورهای راهبردی دانشکده:
اهداف اصلی دانشکده:
- حوزه آموزش: گسترش کمی و کیفی رشتهها و گروههای آموزشی دانشکده متناسب با نیازها و مسائل صنعت، جامعه و روندهای جدید فناوری
- حوزه پژوهش و ارتباط با صنعت: افزایش جذب اعتبارات و گرنتهای پژوهشی مساله محور
- حوزه نوآوری و کارآفرینی: ایجاد اکوسیستم نوآوری با همکاری شرکتهای بزرگ و نوپای صنعتی و فناوری
- حوزه تاثیرگذاری بر جامعه: نهادسازی و فرهنگسازی در راستای ارتقای مسئولیتهای اجتماعی دانشکده
- حوزه بینالمللیسازی: کسب جایگاه اول در حوزه فعالیتهای آموزشی و پژوهشی بینالمللی دانشکدگان مدیریت
راهبردهای دانشکده:
حوزه آموزش:
سال اول:
- بروزرسانی کلیه برنامههای درسی گروههای آموزشی دانشکده با همکاری گروههای آموزشی در مقاطع مختلف
- پایش و ارزیابی کیفیت کلیه گروههای آموزشی دانشکده با همکاری ستاد دانشگاه تا پایان سال اول
- ساماندهی و نظارت مستمر بر عملکرد اساتید مدعو و حقالتدریس دانشکده
- نوآوری تدریجی در شیوهها و سیستم آموزشی دانشکده همچون ساماندهی کلاسهای درس با ایجاد بوردهای تخصصی و مبتنی بر رویکردهای مشارکتی بین اساتید و معرفی کورس لیدرها بویژه در مقاطع لیسانس
سال دوم:
- افزایش تعداد دورههای آموزش کاربردی و حرفهای دانشکده به ویژه در رشتههای مرتبط با مدیریت صنعتی با همکاری پارکها و شهرکهای صنعتی
- ایجاد رشتههای جدید بین رشتهای با همکاری سایر گروهها، دانشکدهها و دانشگاهها متناسب با نیازهای صنعت و روندهای فناوری ( همچون همگامی با ظهور انقلاب صنعتی پنجم، ظهور فناوریهای جدید تحولآفرین همچون هوشم صنوعی، زنجیره بلوکی، توسعه پایدار صنایع و چالشهای زیست محیطی و اجتماعی صنایع، فناوریهای همگرا و ..)
- ایجاد تجربه خوشایند برای دانشجویان دانشکده در کلیه مراحل مسیر سفرشان از ثبتنام تا بعد از فارغالتحصیلی
- ترویج رشتههای مدیریت صنعتی و فناوری اطلاعات در سطح دانشگاه از طریق فراهم نمودن امکان جذب دانشجوی کهاد و دووجهی
سال سوم:
- بهبود نسبت استاد به دانشجو تا سطح استاندارد برای گروههای مختلف آموزشی از طریق جذب هدفمند اعضای هیئت علمی تمام وقت، نیمهحضوری، پاره وقت و وابسته
- ایجاد نظام ارزشیابی و داشبورد مدیریتی برای گزارشدهی عملکرد دانشکده در حوزههای مختلف آموزشی، پژوهشی، کارآفرینی، مسئولیت اجتماعی و بینالمللیسازی
حوزه پژوهش و ارتباط با صنعت:
سال اول:
1. مسالهمحور و کاربردی نمودن پایاننامهها و رسالههای دانشجویان متناسب با تقاضا و نیازهای صنعت و جامعه از طریق ایجاد همکاریها و تعاملات فرادانشگاهی نظاممند با شرکتهای صنعتی و فناور
2. افزایش ارتباط و تعامل ارگانیک و رسمی با شرکتهای صنعتی و فناور کشور برای حمایت مالی از پایاننامههای دانشجویی
3. فراهم کردن زمینه جذب دانشجوی دکترا و پسادکترای استادمحور در راستای حل مسائل کشور
4.برنامهریزی و سازماندهی برگزاری جلسات ژورنال کلاب و سمینارهای دورهای از پیشرفت رسالههای دکترا به عنوان شرط دفاع
5.افزایش تعامل و ارتباط با فارغالتحصیلان و ایجاد کمیتههای مرتبط جهت استفاده از ظرفیتهای آنها برای ارتباط بهتر با صنعت
6. ایجاد شورای راهبردی صنعت و فناوری متشکل از مدیران شرکتهای بزرگ و نوپای صنعتی و فناور کشور جهت همکاریهای راهبردی
7. برگزاری نشستهای علمی تخصصی به با حضور مدیران صنعت و اعضای هیئت علمی با رویکرد شناسایی و حل مساله
سال دوم:
8. نهادسازی برای بازاریابی و جذب گرنتهای پروهشی و مگاپروژهها در سطح صنایع و ملی
9. ایجاد مشوق و انگیزه لازم در اعضای هیئت علمی برای تقویت روحیه کار تیمی و همکاریهای مشترک آموزشی و پژوهشی
10. ایجاد ارتباط نظاممند گروههای آموزشی دانشکده با نظامهای اجرایی و تصمیم گیری کشور
11. طراحی و برگزاری سمینارها و همایشهای تخصصی جدید مرتبط با نیازها و تحولات صنایع تولیدی، خدماتی و فناور کشور
12. مشارکت و نقشآفرینی موثر و نظاممند در انجمنها و جشنوارههای علمی ملی و بینالمللی
13. همکاری راهبردی با شرکتهای کاریابی دیجیتال برای فراهم کردن زمینه اشتغال فارغالتحصیلان دانشکده
14. همکاری راهبردی با شرکتهای واسط فناوری و نوآوری جهت شناسایی و حل مسائل صنعت
سال سوم:
15. فراهم کردن بستر راهاندازی و استقرار هستههای پژوهشی و نوآوری متشکل از تیمهای دانشجویی و اساتید
16. ایجاد بستری برای معرفی و تجاریسازی پایان نامهها و رسالههای برتر از طریق همکاری با مراکز رشد و پارکها
17. فراهم کردن امکان تولید و انتشار گزارشهای حرفهای و محتوای دیجیتال چندرسانهای از پایاننامههای برتر در راستای ترویج علم و برندینگ دانشکده با همکاری شرکتهای تولیدکننده محتوای دیجیتال
18. ایجاد اکوسیستم پلتفرم پژوهشی برای مدیریت و تضمین کیفیت پروژههای صنعتی و طرحهای ملی
حوزه نوآوری و کارآفرینی فناورانه
سال اول:
1. فراهم کردن زمینه برگزاری مستمر رویدادهای ترویجی و انگیزشی (هکاتون، چالش نوآوری ، چالش معکوس ، بوت کمپ و ...) در حوزه نوآوری و کارآفرینی دیجیتال
2. فراهم کردن فضای کار اشتراکی و مرکز نوآوری به عنوان بستری برای ارتباط دانشجویان و اساتید در راستای کارآفرینی، نوآوری و توسعه محصولات مشترک دانش بنیان
3. ایجاد همکاری با شرکتهای سرمایهگذار خطرپذیر، شتابدهندهها و سازمان توسعه و سرمایهگذاری دانشگاه جهت حمایت مالی و تامین سرمایه مورد نیاز تیمهای خلاق و نوآور دانشجویی
سال دوم:
4. مشارکت با بخش خصوصی در راهاندازی فنبازارهای تخصصی
5. سامانهسپاری و دیجیتالیسازی کلیه فرایندهای آموزشی، پژوهشی و نوآوری دانشکده با همکاری معاونت فناوری اطلاعات دانشگاه و شرکتهای فناور همکار
6. ایجاد اکوسیستم همکاری با استارتآپهای فناور در راستای بهرهگیری از اپلیکیشنها و فناوریهای نوین دیجیتال در حوزه آموزش ، پژوهش و نوآوری
سال سوم:
7. ایجاد بستری برای همکاری با شرکتهای بزرگ صنعتی و فناور جهت توسعه خدمات و محصولات فناورانه مشترک
8. ایجاد استارتآپ استودیوهای تخصصی با همکاری و حمایت مالی شرکتهای بزرگ صنعتی و فناور
9. ایجاد آزمایشگاههای تخصصی با رویکرد توسعه علم و فناوری و درآمدزایی
10. راهاندازی چندین کسبوکار دانشگاهی در حوزههای مختلف آموزش، پژوهش، نوآوری و مسئولیت اجتماعی با مشارکت و همآفرینی دانشجویان، اساتید و شرکای راهبردی دانشکده
حوزه تاثیرگذاری بر جامعه
سال اول:
1. فراهم کردن دسترسی آزاد و رایگان دانشجویان مناطق محروم جامعه به محتوای دورههای آموزشهای رسمی و حرفهای دانشکده از طریق همکاری با پلتفرمها دیجیتال فراگیر
2. همکاری با NGOها برای فراهم کردن زمینه مشارکت حداکثری اساتید در حوزه فعالیتهای داوطلبانه و غیرانتفاعی در راستای حل مسائل جامعه
سال دوم:
3. نقشآفرینی و مرجعیت گروههای آموزشی دانشکده در جهت پایداری اجتماعی و زیست محیطی صنایع کشور
4. افزایش شهرت و اعتبار دانشکده در حال تاسیس مدیریت صنعتی و فناوری از طریق انجام فعالیتهای ترویجی موثر در رسانههای اجتماعی
5. همکاری با آموزش و پرورش و مدارس کشور جهت معرفی هرچه بهتر دانشکده به منظور فراهم شدن زمینه جذب دانشآموزان مستعد کشور در رشتههای مدیریت صنعتی و فناوری اطلاعات
سال سوم:
6. نهادسازی برای مرجعیت رصد ، پایش و رتبهبندی میزان دستیابی به اهداف توسعه پایدار در شرکتهای بزرگ و نوپای صنعتی و فناور کشور با همکار وزارت صنعت، معدن و تجارت ، سازمان استاندارد و سایر نهادهای مسئول مرتبط
7. راهاندازی شبکه خیرین و حامیان صنعتی و فناور دانشکده برای پاسخگویی به نیازهای اجتماعی و زیست محیطی جامعه
حوزه بینالمللسازی:
سال اول:
1. فراهم کردن زمینه افزایش جذب دانشجویان بینالمللی در رشتههای مدیریت صنعتی و فناوری اطلاعات با تمرکز بر کشوهای فارسی زبان و عرب منطقه (افغانستان، تاجیکستان و عراق)
2. فراهم کردن زمینه افزایش تعامل و همکاری با اساتید ایرانی خارج از کشور در حوزه آموزش و پژوهش
سال دوم:
3. فراهم کردن امکان برگزاری دورههای آموزشی مشترک بینالمللی و تبادل دانشجو و استاد با دانشگاههای خارج از کشور
سال سوم:
4. فراهم کردن شرایط لازم برای افزایش مشارکت اساتید در اجرای پروژه های مشترک بینالمللی با سایر دانشگاهها و نهادهای بینالمللی
ارزشها، قابلیتها و الزامات اجرایی شدن برنامه راهبردی دانشکده:
1. فراهم شدن شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات، صورتجلسات و ... در سطح کل دانشکده
2. فراهم شدن امکان گفتگوهای آزاد و فراگیر در سطح دانشکده
3. فراهم شدن امکان اشتراک منافع برای ذینفعان داخلی و خارجی
4. اخلاقمحوری، اعتماد، احترام متقابل، تعهد، مسئولیتپذیری و حرفهایگرایی همه ذینفعان داخلی و خارجی
5. وجود روحیه کار تیمی و همکاری متقابل اساتید و هیئت رییسه دانشکده
6. فراهم شدن زمینه مشارکت و همآفرینی ارزش با دانشجویان و اساتید
7. کسب دانش و مهارتهای خلاقیت، نواندیشی، ارزشآفرینی و ایجاد فرهنگ سازمان یادگیرنده و حمایت از ریسکپذیری و اقدامات نوآورانه و جسورانه