چشم‌انداز دانشکده در افق 1405

 دانشکده مدیریت صنعتی و فناوری دانشکده­‌ای مساله‌محور، پیشرو و پویا در کشور و منطقه در محورهای ذیل خواهد بود:

  1. سرآمدی و مرجعیت جامع علمی در تولید و اشاعه علوم مدیریت صنعتی و مدیریت فناوری اطلاعات کشور
  2. نقش آفرینی در نظام تصمیم‌­گیری و حل مسائل صنایع مختلف تولیدی، خدماتی و فناور کشور
  3. کانون همکاری و هم آفرینی دانشجویان و اساتید با شرکت­‌های بزرگ و نوپای صنعتی و فناور کشور جهت ارائه راه حل های فناورانه و نوآورانه مشترک
  4. متمایز در پاسخگویی به نیازهای جامعه و دستیابی به اهداف توسعه پایدار
  5. نظام­‌مندی و اثربخشی در تعاملات بین‌­المللی با مجامع علمی و دانشگاه­‌های برتر دنیا
  6. الگو و نماد شناخته‌شده به عنوان یک شریک راهبردی در بین شرکت­‌های تولیدی، خدماتی و فناور کشور
  7. متنوع‌سازی وپایدارسازی درآمدهای دانشکده با رویکرد نوآفرینی و ارزش‌آفرینی فناورانه

 

محورهای راهبردی دانشکده:

 

 

اهداف اصلی دانشکده:

  1. حوزه آموزش: گسترش کمی و کیفی رشته‌ها و گروه­‌های آموزشی دانشکده متناسب با نیازها و مسائل صنعت، جامعه و روندهای جدید فناوری
  2. حوزه پژوهش و ارتباط با صنعت: افزایش جذب اعتبارات و گرنت­‌های پژوهشی مساله محور
  3. حوزه نوآوری و کارآفرینی: ایجاد اکوسیستم نوآوری با همکاری شرکت­‌های بزرگ و نوپای صنعتی و فناوری
  4. حوزه تاثیرگذاری بر جامعه: نهادسازی و فرهنگ­‌سازی در راستای ارتقای مسئولیت­‌های اجتماعی دانشکده
  5. حوزه بین­‌المللی‌­سازی: کسب جایگاه اول در حوزه فعالیت­‌های آموزشی و پژوهشی بین‌­المللی دانشکدگان مدیریت

 

راهبردهای دانشکده:

حوزه آموزش:

 سال اول:

  1. بروزرسانی کلیه برنامه­‌های درسی گروه‌­های آموزشی دانشکده با همکاری گروه­‌های آموزشی در مقاطع مختلف
  2. پایش و ارزیابی کیفیت کلیه گروه‌­های آموزشی دانشکده با همکاری ستاد دانشگاه تا پایان سال اول
  3. ساماندهی و نظارت مستمر بر عملکرد اساتید مدعو و حق‌التدریس دانشکده
  4. نوآوری تدریجی در شیوه­‌ها و سیستم آموزشی دانشکده همچون ساماندهی کلاس­‌های درس با ایجاد بوردهای تخصصی و مبتنی بر رویکردهای مشارکتی بین اساتید و معرفی کورس لیدرها بویژه در مقاطع لیسانس

سال دوم:  

  1. افزایش تعداد دوره‌­های آموزش کاربردی و حرفه­‌ای دانشکده به ویژه در رشته­‌های مرتبط با مدیریت صنعتی با همکاری پار‌ک‌­ها و شهرک­‌های صنعتی
  2. ایجاد رشته­‌های جدید بین رشته‌­ای با همکاری سایر گروه­‌ها، دانشکده­‌ها و دانشگاه­‌ها متناسب با نیازهای صنعت و روندهای فناوری ( همچون همگامی با ظهور انقلاب صنعتی پنجم، ظهور فناوری­‌های جدید تحول‌­آفرین همچون هوش­م صنوعی، زنجیره بلوکی، توسعه پایدار صنایع و چالش­‌های زیست محیطی و اجتماعی صنایع، فناوری‌های همگرا و ..)
  3. ایجاد تجربه خوشایند برای دانشجویان دانشکده در کلیه مراحل مسیر سفرشان از ثبت‌نام تا بعد از فارغ‌­التحصیلی
  4. ترویج رشته­‌های مدیریت صنعتی و فناوری اطلاعات در سطح دانشگاه از طریق فراهم نمودن امکان جذب دانشجوی کهاد و دووجهی

 سال سوم:

  1. بهبود نسبت استاد به دانشجو تا سطح استاندارد برای گروه‌­های مختلف آموزشی از طریق جذب هدفمند اعضای هیئت علمی تمام وقت، نیمه‌حضوری، پاره وقت و وابسته
  2. ایجاد نظام ارزشیابی و داشبورد مدیریتی برای گزارش‌­دهی عملکرد دانشکده در حوزه­‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، کارآفرینی، مسئولیت اجتماعی و بین­‌المللی‌سازی

 

حوزه پژوهش و ارتباط با صنعت:

 سال اول:

1. مساله‌محور و کاربردی نمودن پایان‌­نامه­‌ها و رساله­‌های دانشجویان متناسب با تقاضا و نیازهای صنعت و جامعه از طریق ایجاد همکاری‌ها و تعاملات فرادانشگاهی نظام‌­مند با شرکت‌­های صنعتی و فناور

2. افزایش ارتباط و تعامل ارگانیک و رسمی با شرکت‌­های صنعتی و فناور کشور برای حمایت مالی از پایان‌­نامه‌­های دانشجویی

3. فراهم کردن زمینه جذب دانشجوی دکترا و پسادکترای استادمحور در راستای حل مسائل کشور

4.برنامه‌­ریزی و سازماندهی برگزاری جلسات ژورنال کلاب و سمینارهای دوره­‌ای از پیشرفت رساله‌­های دکترا به عنوان شرط دفاع

5.افزایش تعامل و ارتباط با فارغ‌التحصیلان و ایجاد کمیته‌های مرتبط جهت استفاده از ظرفیت­‌های آن‌ها برای ارتباط بهتر با صنعت

6. ایجاد شورای راهبردی صنعت و فناوری متشکل از مدیران شرکت­‌های بزرگ و نوپای صنعتی و فناور کشور جهت همکاری­‌های راهبردی

7. برگزاری نشست‌های علمی تخصصی به با حضور مدیران صنعت و اعضای هیئت علمی با رویکرد شناسایی و حل مساله

سال دوم:

8. نهادسازی برای بازاریابی و جذب گرنت­‌های پروهشی و مگاپروژه‌ها در سطح صنایع و ملی

9. ایجاد مشوق و انگیزه لازم در اعضای هیئت علمی برای تقویت روحیه کار تیمی و همکاری­‌های مشترک آموزشی و پژوهشی

10. ایجاد ارتباط نظام‌­مند گروه­‌های آموزشی دانشکده با نظام­‌های اجرایی و تصمیم گیری کشور

11. طراحی و برگزاری سمینارها و همایش‌­های تخصصی جدید مرتبط با نیازها و تحولات صنایع تولیدی، خدماتی و فناور کشور

12. مشارکت و نقش‌آفرینی موثر و نظام­‌مند در انجمن­‌ها و جشنواره‌­های علمی ملی و بین‌­المللی

13. همکاری راهبردی با شرکت­‌های کاریابی دیجیتال برای فراهم کردن زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشکده

14. همکاری راهبردی با شرکت‌­های واسط فناوری و نوآوری جهت شناسایی و حل مسائل صنعت

سال سوم:

15. فراهم کردن بستر راه‌اندازی و استقرار هسته­‌های پژوهشی و نوآوری متشکل از تیم­‌های دانشجویی و اساتید

16. ایجاد بستری برای معرفی و تجاری‌سازی پایان نامه‌­ها و رساله­‌های برتر از طریق همکاری با مراکز رشد و پارک‌­ها

17. فراهم کردن امکان تولید و انتشار گزارش­‌های حرفه‌ای و محتوای دیجیتال چندرسانه‌ای از پایان­‌نامه‌های برتر در راستای ترویج علم و برندینگ دانشکده با همکاری شرکت‌­های تولیدکننده محتوای دیجیتال

18. ایجاد اکوسیستم پلتفرم پژوهشی برای مدیریت و تضمین کیفیت پروژه‌های صنعتی و طرح‌های ملی 

 

حوزه نوآوری و کارآفرینی فناورانه

سال اول:

1. فراهم کردن زمینه برگزاری مستمر رویدادهای ترویجی و انگیزشی (هکاتون، چالش نوآوری ، چالش معکوس ، بوت کمپ و ...) در حوزه نوآوری و کارآفرینی دیجیتال

2.  فراهم کردن فضای کار اشتراکی و مرکز نوآوری به عنوان بستری برای ارتباط دانشجویان و اساتید در راستای کارآفرینی، نوآوری و توسعه محصولات مشترک دانش بنیان

3. ایجاد همکاری با شرکت­‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر، شتاب‌دهنده‌ها و سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه جهت حمایت مالی و تامین سرمایه مورد نیاز تیم‌های خلاق و نوآور دانشجویی

سال دوم:

4. مشارکت با بخش خصوصی در راه‌اندازی فن‌بازارهای تخصصی

5. سامانه‌سپاری و دیجیتالی‌سازی کلیه فرایندهای آموزشی، پژوهشی و نوآوری دانشکده با همکاری معاونت فناوری اطلاعات دانشگاه و شرکت‌­های فناور همکار

6. ایجاد اکوسیستم همکاری با استارت‌آپ‌های فناور در راستای بهره­‌گیری از اپلیکیشن‌ها و فناوری­‌های نوین دیجیتال در حوزه آموزش ، پژوهش و نوآوری

سال سوم:

7. ایجاد بستری برای همکاری با شرکت‌­های بزرگ صنعتی و فناور جهت توسعه خدمات و محصولات فناورانه مشترک

8. ایجاد استارت‌آپ استودیوهای تخصصی با همکاری و حمایت مالی شرکت‌های بزرگ صنعتی و فناور

9. ایجاد آزمایشگاه‌­های تخصصی با رویکرد توسعه علم و فناوری و درآمدزایی

10. راه‌اندازی چندین کسب‌وکار دانشگاهی در حوزه‌های مختلف آموزش، پژوهش، نوآوری و مسئولیت اجتماعی با مشارکت و هم‌‎‌آفرینی دانشجویان، اساتید و شرکای راهبردی دانشکده 

 

حوزه تاثیرگذاری بر جامعه

سال اول:

1. فراهم کردن دسترسی آزاد و رایگان دانشجویان مناطق محروم جامعه به محتوای دوره­‌های آموزش­‌های رسمی و حرفه‌ای دانشکده از طریق همکاری با پلتفرم‌ها دیجیتال فراگیر

2. همکاری با NGOها برای فراهم کردن زمینه مشارکت حداکثری اساتید در حوزه فعالیت‌­های داوطلبانه و غیرانتفاعی در راستای حل مسائل جامعه

سال دوم:

3. نقش‌آفرینی و مرجعیت گروه­‌های آموزشی دانشکده در جهت پایداری اجتماعی و زیست محیطی صنایع کشور

4. افزایش شهرت و اعتبار دانشکده در حال تاسیس مدیریت صنعتی و فناوری از طریق انجام فعالیت­‌های ترویجی موثر در رسانه­‌های اجتماعی

5. همکاری با آموزش و پرورش و مدارس کشور جهت معرفی هرچه بهتر دانشکده به منظور فراهم شدن زمینه جذب دانش‌­آموزان مستعد کشور در رشته‌­های مدیریت صنعتی و فناوری اطلاعات

سال سوم:

6. نهادسازی برای مرجعیت رصد ، پایش و رتبه‌بندی میزان دستیابی به اهداف توسعه پایدار در شرکت­‌های بزرگ و نوپای صنعتی و فناور کشور با همکار وزارت صنعت، معدن و تجارت ، سازمان استاندارد و سایر نهادهای مسئول مرتبط

7. راه‌اندازی شبکه خیرین و حامیان صنعتی و فناور دانشکده برای پاسخگویی به نیازهای اجتماعی و زیست محیطی جامعه

 

حوزه بین‌الملل‌سازی:

سال اول:

1. فراهم کردن زمینه افزایش جذب دانشجویان بین‌­المللی در رشته‌­های مدیریت صنعتی و فناوری اطلاعات با تمرکز بر کشوهای فارسی زبان و عرب منطقه (افغانستان، تاجیکستان و عراق)

2. فراهم کردن زمینه افزایش تعامل و همکاری با اساتید ایرانی خارج از کشور در حوزه آموزش و پژوهش

سال دوم:

3. فراهم کردن امکان برگزاری دوره­‌های آموزشی مشترک بین‌­المللی و تبادل دانشجو و استاد با دانشگاه‌­های خارج از کشور

سال سوم:

4. فراهم کردن شرایط لازم برای افزایش مشارکت اساتید در اجرای پروژه های مشترک بین‌­المللی با سایر دانشگاه‌­ها و نهادهای بین­‌المللی

 

ارزش‌­ها، قابلیت­‌ها و الزامات اجرایی شدن برنامه راهبردی دانشکده:  

1. فراهم شدن شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات، صورت‌جلسات و ... در سطح کل دانشکده

2. فراهم شدن امکان گفتگوهای آزاد و فراگیر در سطح دانشکده

3. فراهم شدن امکان اشتراک منافع برای ذی‌نفعان داخلی و خارجی

4. اخلاق‌محوری، اعتماد، احترام متقابل، تعهد، مسئولیت‌پذیری و حرفه‌­ای‌گرایی همه ذی‌نفعان داخلی و خارجی

5. وجود روحیه کار تیمی و همکاری متقابل اساتید و هیئت رییسه دانشکده

6. فراهم شدن زمینه مشارکت و هم‌آفرینی ارزش با دانشجویان و اساتید

7. کسب دانش و مهارت‌های خلاقیت، نواندیشی، ارزش‌آفرینی و ایجاد فرهنگ سازمان یادگیرنده و حمایت از ریسک‌­پذیری و اقدامات نوآورانه و جسورانه