گزارش تصویری رویداد از ایده تا محصول استارتاپی - ftm- دانشکده مدیریت صنعتی و فناوری
آقای مانوئل اوهانجانیانس، بنیانگذار ایسمینار ،در سالن الغدیر دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران حاضر شدند تا تجربیات استارتاپی ارزشمندی را در زمینه ترسیم مسیری روشن برای ایدهای که در ذهن داریم، در اختیار ما بگذارند.
داستان با تعریف استارتاپ شروع شد؛ استارتاپ سازمانی موقت است که در شرایط عدم قطعیت و ریسک بالا حیات دارد. پس ما دنبال مدل کسبوکاری پایدار، تکرارپذیر و مقیاسپذیر با هدف رشد سریع هستیم. در همین راستا، مانوئل به داستانAirbnb پرداخت که چگونه در 14 سال، مسیر 103 ساله هتلهای Hilton رو طی کرد و حتی فراتر رفته است! جنگ اصلی استارتاپها، مقیاسپذیری است و بیزنس مدل برای اینکه مقیاسپذیر باشد، از فناوری، برونسپاری و روش پلتفرمی استفاده میکند.
در ادامه ماجرا، چرخه استارتاپی ناب تشریح شد؛ بساز، اندازه بگیر و یاد بگیر! که از تبادل محصول، داده و ایده میان هر کدام از مراحل چرخه، این جریان شکل میگیرد. سپس به دلایل عمده شکستهای استارتاپی پرداختند که دلیل اصلی آن، نبود نیاز بازار به خدمت یا محصولی است که ما ارائه میدهیم!
سپس به سراغ Roadmap رفتند که هدف اصلی این رویداد بود و مسیر شکلگیری، اعتبارسنجی و رشد استارتاپ از نقطه منفی مرزی به نقطه مرکزی دنیای استارتاپ را کامل در این قسمت با ما درمیان گذاشتند. در اینجای کار با دنیایی از راستیآزماییها سروکار داریم. یک بوم ناب، مسئله درست، مشتری درست، راه حل درست برای مسئله درست و محصول درست برای بازار درست؛ درست در درست!
طی تشریح این فرآیند جذاب، برای هر مرحله چند مدل و راهکار ارائه دادند تا داستان سمینار ما به انتهای خود رسیده و کسانی که همراه ما بودند، داستان استارتاپهای خودشان را شروع کنند و حکمرانی در میان مرزهای جابجاییپذیر ایدهها و واقعیات رو تجربه کنند!